ZIDURILE CARE NE ÎNCONJOARĂ…

Copiii și elevii își petrec mult din timpul copilăriei și adolescenței lor, în săli de clasă și în curți de școală, rânduite după normele existente și destinate cu precădere, învățării formale.

Copiii și elevii își petrec mult din timpul copilăriei și adolescenței lor, în săli de clasă și în curți de școală, rânduite după normele existente și destinate cu precădere, învățării formale.

Este important în acest moment să ne gândim dacă mediile de învățare:

  • oferă oportunități de a construi relații între adulți și copii; copii și copii; și adulți și adulți
  • invită copiii și profesorii la conversații reflexive
  • promovează gândirea critică
  • promovează învățarea colaborativă
  • provoacă interes și dezvoltarea gândirii abstracte
  • mediază inovația și cercetarea atât a elevilor, căt și a profesorilor

Folosim termenul de ‘medii de învățare’ pentru a cuprinde atât spațiile interioare, cât și cele exterioare. 

În acest e-Newsletter, ne vom concentra pe importanța spațiilor de învățare și oportunitățile care derivă din amenajarea lor în funcție de nevoile și interesele elevilor.

Există diferite spații pentru copii și adulți; unele sunt mici; unele sunt mari; dar în final, dimensiunea lor este mai puțin importantă decât ar putea părea.

În curțile școlii, încercăm să replicăm păduri, parcuri, spații deschise, spații în care să ne ascundem …

Încercăm să creăm o conexiune cu lumea reală, vrem ca spațiile noastre să fie cât mai verzi, cât mai sigure dar uităm că dincolo de garduri găsim și noroi, murdărie, ploaie, bălți, frunze uscate, culori.

Neville, de exemplu, subliniază faptul că:

‘Pe măsură ce curțile caselor noastre devin tot mai mici, iar părinții sunt tot mai anxioși în legătură cu faptul că copiii trebuie să părăsească securitatea propriei locuințe, trebuie să ne preocupe nevoia copiilor de a se provoca singuri și de a gestiona riscurile firești – să urce și să exploreze diferite suprafețe și niveluri; să meargă în locuri unde ar putea exista „lucruri secrete” și creaturi vii.’

Trebuie să conștientizăm că unii copii ar putea petrece în grădiniță patru până la cinci ani, și ulterior, ca elevi, vor petrece circa 13 ani în școală. Desigur, copiii de vârste diferite au nevoie de provocări diferite în spațiul interior și în cel exterior – spațiile nu pot fi „o mărime potrivită tuturor”.

Adesea, ca și cadre didactice, am folosit potențialul de învățare al spațiilor interioare, dar am avut tendința de a vedea spațiile exterioare doar ca pe ‘un loc unde să te dezlănțui’. 

Cu siguranță, copiii au nevoie de spațiu pentru a alerga, pentru a striga fără a-i deranja pe ceilalți, pentru a inventa jocuri imaginare și pentru a interacționa liber cu ceilalți. Parcurile comunitare îndeplinesc adesea aceste nevoi.

Cu toate acestea, concentrarea asupra „spațiilor ca medii de învățare” ne amintește că atât spațiile interioare, cât și cele exterioare ar trebui privite, planificate și construite având în vedere potențialul lor de învățare. Acest lucru înseamnă că, atunci când educatorii sunt alături de copii afară, aceștia trebuie să se concentreze pe învățarea care se ‘întâmplă’ în mod natural, și să fie gata să profite de oportunități pentru a încuraja și extinde învățarea și a stimula conversații bogate și reflexive.

Întrebări pentru stimularea gândirii și conversației:

  • Mediile interioare și exterioare sunt concentrate în mod egal asupra învățării copiilor? 
  • Cum abordează profesorii învățarea copiilor în interior și în aer liber?
  • Sunt mediile noastre flexibile, astfel încât să provoace și să susțină învățarea copiilor, posibil timp de cinci ani sau mai mult?
  • Există elemente în mediile noastre care sunt conectate cu cultura, interesele și abilitățile copiilor de azi? 
  • Ce ar arăta un audit de mediu despre consumul nostru de energie sau risipă? Cum putem, ca dascăli, împreună cu copiii și familiile lor, să acționăm pentru sustenabilitatea resurselor?

 

Și nu în ultimul rând:

Spațiile noastre invită atât copiii, cât și adulții să aibă un sentiment de „apartenență”?

Datorită specificității fiecăruia dintre cele 8 spații de învățare ale școlii noastre și a restrângerilor care derivă din asta, am încercat ca la Hub, să facem un pas înainte, într-o aventură a învățării și a imaginației.

 

În acest moment, spațiul de la Hub este gândit ca un spațiu  indoor și outdoor, de inspirație Reggio Emilia, destinat cu precădere investigației în domeniul științelor ( biologie, botanică ) și tehnologiei ( resursa TIC de creație media, 3D printing și informatică) precum și un spațiu asemenător unei locuințe și grădini primitoare, cu funcție reflexivă și intuitivă.

Dorim ca în timp, Hub-ul să găzduiască un atelier de creație artistică și creație în lut, un spațiu destinat vernisajelor, expozițiilor, prezentărilor de proiect și colaborării între elevii și profesorii noștri și comunitate.

Acest spațiu dorim să îi inspire pe cei care îi trec pragul să creeze, să își manifeste curiozitatea și curajul de a fi ei înșiși, să descopere învățarea prin interogație și să găsească libertatea de a iniția proiecte proprii și inovative.